Translate

Mesti Baca

Khamis, 26 Mac 2015

Lahanat DAP, Hentikan Penghinaan Lu Yang Semakin Celaka.

DAP Celaka

Nampaknya DAP semakin biadap dan celaka dengan penghinaan terhadap Islam, kecelakaan DAP menjadi-jadi apabila ada sokongan dari parasit yang bersarang di dalam PAS. Bagi gua serangan DAP terhadap PAS bukan kepada  tubuh badan TGHH sahaja tetapi ke atas agama Islam. Sebagai umat Islam tanpa mengira bangsa atau parti, kita patut bersatu mempertahankannya kerana Hukum Syariah/Hudud bukan ciptaan TGHH mahu pun PAS. DAP sedang bermain api keagamaan bukan api perkauman kerana Hukum Hudud sendiri melangkaui sempadan.

Demi cita-cita politik sosialisnya, DAP sanggup mengajak BN bersama mereka yang selama ini menuduh PAS nak berUG dengan Umno. DAP telah menipu dengan menuduh PAS membelakangi terma kerjasama yang mana mereka telah menyembunyikan kerjasama bertulis dengan yang berbunyi bahawa PAS dan DAP 'Setuju dengan tidak bersetuju' dasar masing-masing tetapi bila Kelantan membawa ke DUN untuk EKJS II, mereka dengan lantang menuduh PAS menipu.

Adakah PAS melakukan perkara yang sama bila DAP P.Pinang membawa usul 'Pilihanraya Perbandaran' tanpa merujuk kepada PAS. PAS membawa usul yang telah ada sebelum Tahalluf Siyasi dengan DAP dan PKR dalam PR tetapi DAP membawa usul yang baru. Kenapa DAP bising sampai menunjukkan sikap kebudak-budakan walau pun para pemimpin mereka adalah veteran politik. Siapa langgar siapa dalam isu ini kerana PAS tidak pernah mempertikaikan ideologi komunis mereka tetapi kenapa mereka begitu lantang mencampuri urusan dasar PAS yang tidak pernah berubah untuk melaksanakan Hukum Syariah.

Hakikat yang sebenar ialah mereka mempunyai agenda politik yang cukup tinggi agar sokongan kaum Cina masih berpihak kepada mereka. Mereka amat takut undi popular mereka akan berpindah kepada MCA, MIC dan Gerakan, kerana itulah menyerang dahulu sebelum parti-parti komponen BN. Mereka tahu pola undi kaum Cina berasaskan kepada kehendak persatuan-persatuan kaum Cina. Jika perkara ini berlaku, adalah mustahil DAP akan mempertahankan P.Pinang pada PRU14 akan datang.

Serangan-serangan peribadi terhadap badan tubuh Presiden PAS dengan bermacam gelaran diberikan tidak dibalas balik oleh TGHH lebih menyakitkan hati sehingga sanggup memutuskan hubungan dengan TGHH tetapi tidak kepada PAS. Di sini terserlah akan kebodohan parti komunis milik anak-beranak Lim itu dengan meletakkan hubungan peribadi tidak sama dengan hubungan parti sedangkan TGHH adalah Presiden PAS, bukannya tunggul kayu. Bagaimana jika PAS melakukan perkara yang sama dengan keluarga Lim, pasti ahli DAP akan melenting.

Tindakan DAP itu telah mencampuri urusan parti PAS kerana jika PAS masih berpresidenkan TGHH maka ia akan memudahkan kerja-kerja mereka untuk mengawal PAS sebagaimana si Ketum meletakkan barua-baruanya didalam PAS. Ramai yang tidak mengetahui bahawa sebelum isu EKJS II ini lagi, satu pertemuan sulit di peringkat tertinggi antara DAP dengan PKR telah diadakan untuk menyingkirkan TGHH dari jawatan Presiden PAS pada Muktamar Pemilihan PAS akan datang.

Mereka telah sepakat menaja pemimpin PAS yang boleh mereka kawal kerana selagi PAS berpresidenkan TGHH, cita-cita besar mereka ke Putrajaya akan terbantut. Mereka telah melihat bagaimana dalam kes MB Selangor di mana TGHH menolak WAWI sebagai calon MB setelah menyingkirkan TSKI. Tindakan TGHH itu kerana dasar PAS sendiri menolak WAWI ketua kerajaan negeri tanpa menolak jawatan itu tetap milik PKR.
Pengkhianat PAS
Dalam isu ini, gua lebih seronok untuk menulis perkembangan politik Perak kerana Perak pernah diperintah oleh PR yang hanya bertahan setahun sahaja disebabkan pengkhianatan adun dari PKR dan DAP. Walau pun MBnya adalah dari PAS yang memiliki kerusi paling sedikit, cita-cita DAP dan PKR untuk jawatan itu tetap berkobar-kobar. Walau pun begitu, kerajaan PR Perak tetap dikawal oleh DAP sebagai kuasa pemutus, Nizar hanyalah sekadar boneka dan kuda tunggangan DAP.

Apa yang di perkatakan itu memang menjadi kenyataan bila melihat sikap Nizar yang dibantu blogger hebat kesayangannya, cikgu pencen a.k.a. timbalan pengerusi Pasma Perak a.k.a. taukeh jeruk kronik alkusyen. Bila melibatkan DAP bisu seribu bahasa kerana terlalu kenyang dengan menjadi barua celaka DAP tetapi bila melibatkan TGHH, bukan main hebat tulisan cikgu pencen alkusyen demi menunjukkan betapa baruanya kepada DAP. Kesian gua tengok bekas ahli al-arqam yang terdidik hebat dengan Islamnya yang akhir tersungkur didalam tong taik DAP.

Begitu juga dengan bossnya yang termakan jasa dan janji-janji DAP yang akan mengembali jawatan MB Perak yang tak puas pegang jika DAP menang besar nanti. Politik PR cukup seronok ditulis kerana bila alkusyen amat marah terhadap TGHH yang tidak melantik Nizar menjadi Pesuruhjaya PAS Perak tetapi melantik Razman Zakaria sedangkan Nizar adalah pengerusi PR Perak. Melantik PJ-PJ adalah hak presiden PAS tetapi pandangan pemimpin-pemimpin PAS tetap diambil kira kerana ia adalah amanah yang berat untuk dipikul.

Dalam pada itu si alkusyen mencari segala kelemahan PJ Perak itu di mana-mana sebagai modal untuk menyerang tanpa mengira benar atau tidak yang mana dari pertanyaan menjadi fitnah. Tidak cukup dengan itu beliau menonjolkan dirinya pada satu sesi penerangan Pasma di Ipoh yang konon-kononnya pergi hanya sekadar meninjau ajer. Itu citer versi alkusyen dan mengikut versi yang lain, beliau menggunakan kehebatan wajahnya yang tertera di blognya yang memang terkenal seantero dunia untuk jawatan.

Bab kata orang jika lu nak keduniaan maka keduniaan, jika lu nak akhirat maka akhirat ler lu dapat, jika lu nak jawatan maka jual ler diri lu untuk dibaruakan. Dengan senang hati Phahrolrazi yang kemaruk jawatan yang lebih tinggi melantik alkusyen menjadi timbalan pengerusi Pasma Perak walau pun cita-cita sebenarnya untuk menjadi orang no.1 Pasma Perak. Jadilah beliau barua kepada barua demi agenda politik Nizar dan beliau sendiri.

Rupa-rupanya Nizar tidak dilantik sebagai PJ PAS Perak adalah tepat kerana banyak keburukan dari kebaikan walau pun murah dengan senyuman. Sekarang terserlah siapa Nizar sebenarnya setelah beliau dijemput untuk merasmikan Mesyuarat Agung PAS Kuala Kedah, kubu kuat Phahrolrazi. Tanpa merasa malu beliau memperlihatkan sikap munafiknya menjadi yang pengkhianat dalam PAS. Beliau menuduh PAS sebagai pengkhianat dan menghentam presidennya sendiri di hadapan perwakilan PAS Kuala Kedah, kawasan Mat Sabu kalah pada PRU13.

Di sini Allah menunjukkan betapa Ilmu Nya tiada siapa boleh mengatasinya. Apa yang menarik tentang PAS Kuala Kedah ialah kubu kuat Phahrolrazi sebagai YDP dan mengaku beliau mendapat sokongan akar umbi PAS yang membuatkan beliau menubuhkan Pasma. Kerana itulah Phahrolrazi menjemput Nizar merasmikannya dan kerana itu juga Nizar berani mengutuk PAS dan kepimpinan ulama. Ingatkan panas hingga ke petang, rupa-rupanya hujan di tengah hari. Rupa-rupanya Phahrolrazi hanya temberang sahaja dan beliau sendiri tidak bertanding dengan alasan untuk beri kepada pelapis dan menumpukan kepada Pasma sedangkan maklumat yang diterima, beliau hanya mendapat beberapa pencalonan sahaja.

Beliau menggunakan jalan selamat dengan mengundur diri daripada mendapat malu besar. Yang menakjubkan ialah para perwakilan sebulat suara mengekalkan TGHH sebagai Presiden PAS dan mencalonkan TITM sebagai calon timbalan presiden menentang penyandangnya, Mat Sabu. Perwakilan juga menyokong penuh EKJS II Kelantan dan sokongan penuh pimpinan ulama. Nizar dan Phahrolrazi telah dimalukan oleh PAS Kuala Kedah. Blogger cikgu pencen alkusyen diam seribu bahasa dalam isu ini dengan mengalih pembacanya dengan ratib UG dan Hadipobianya.

Nizar sepatutnya berambus jer dari PAS bersama alkusyen yang sanggup menjadi barua DAP demi sedikit kuasa dunia. Adakah Nizar ingin DAP yang semakin celaka akan memberi jawatan MB kepada beliau bila berkuasa sedangkan dia hanya kuda tunggangan DAP yang amat memerlukan orang seperti sebagai presiden PAS. Elok sungguh ler dengan pencalonan Ustaz Ahmad Awang untuk melawan TGHH sedangkan beliau dengan nyata menolak hukum Hudud. Mungkin ahli gelak dengan UAA yang bercita-cita menjadi presiden tetapi dalam masa yang sama menolak dasar yang diperjuangkan PAS lebih dari 60 tahun.

Isu EKJS II telah membongkar banyak perkara didalam PAS di mana para parasit mula menjelma sekor demi sekor supaya ahli PAS dan umat Islam mengenali musuh Islam di kalangan umat Islam. Gua langsung tak hairan dengan penolakan bukan Islam kerana mereka sendiri menolak arahan agama masing-masing. Kenapa DAP hanya memutuskan hubungan dengan presiden sahaja, tidak dengan PAS kerana tanpa PAS tidak mungkin mereka boleh mempertahankan kerusi yang dimiliki sekarang ini. PAS mungkin rugi dari segi kerusi tetapi sekurang-kurang tuduhan PAS menjual agama demi politik sudah terjawab.

Barua DAP di Perak, Nizar dan cikgu pencen terlebih gula alkusyen sudah menjadi juru cakap parti komunis secara rasmi. alkusyen dah naik angau dengan citer-citer lapuk pasai sokongan terhadap Pasma semakin merundung sehinggakan sejak mutakhir nih nada Phahrolrazi semakin lembut untuk menanggih kembali simpati. Gua cukup respek kat ahli PKR yang menyokong EKJS II atas sifat wajib sokong sebagai umat Islam. Cuma pemimpin-pemimpin PKR golongan elit sahaja yang kuat menentang dan mereka juga sama naik angau bila ada cabang-cabang yang bukan 'Yes Men' menyokong PAS.

Pemimpin PKR yang bercita-cita besar untuk ke Putrajaya boleh simpan dulu angan-angan mereka kerana tanpa jentera PAS mereka tidak ke mana-mana pun walau cakap bukan main gah. Bila ada yang protes atas dasar tunggu PR perintah, gua nak tanya kalu boleh perintah pun adakah DAP akan menyokong ker. Kalu jenis komunis dan ateis nih, lu bawa banyak mana dalil pun jawapannya tetap sama iaitu undang-undang manusia lebih adil dari undang-undang syariah macam kata tiub bocor.

Si Nurul pula bukan main bawa kitab karangan YQ dengan memetik beberapa baris ayat demi menghalalkan yang haram. Jika tubuh badan sendiri tak boleh nak jaga, tak malu pulak nak cakap bab Islam. PAS patut kaji balik Tahalluf Siyasi dengan PKR dan DAP kerana kerjasama politik atas dasar menentang kemungkaran dan salah guna kuasa, bukannya mencampuri urusan parti rakan. Kalau jenis tidak kenang budi, jadilah celaka dulu, kini dan selamanya.

Gua tengok antara 3 parti dalam PR, hanya PAS sahaja yang banyak mengalah dan tidak mengejar jawatan walau pun PAS memang ingin memerintah tetapi mereka boleh bersabar demi rakan pakatan. Inilah balasan yang PAS terima dari parti yang hidup segan mati tak mahu ketika bergelar PKN sebelum ditukar PKR. Alasan banjir, gst dan kesusahan rakyat perlu diutamakan dulu sebelum melaksanakan Hukum Syariah hanya keluar dari mulut-mulut pemimpin mementingkan diri sendiri. Apa kena mengena dengan banjir kerana perkara itu sudah ada badan untuk menguruskannya.

Hakikatnya hanya orang bersalah sahaja yang takut dengan Hukum Syariah kerana Hukum Allah tidak memilih bulu, lu kaya ker, lu miskin ker, lu pemimpin ker, lu raja ker tetap akan dihukum jika bersalah. Sudah terang dan nyata hukum sekular yang dah berpuluh tahun di junjung langsung tiada kesan, kenapa tidak merasa dulu keadilan hukum Islam. Pemimpin yang ego untuk menjadi hebat di mata dunia cukup senang, tentang bersungguh hukum Syariah pasti segala kemahuan akan dipenuhi. Bagi gua pergi mampus dengan DAP dan barua-baruanya yang bersarang didalam PAS mahu pun yang mengaku Islam tetapi penghinaan mereka melebihi dari orang bukan Islam sendiri. Mereka semua memang dah memiliki tiket ke Syurga yang diberi oleh DAP lahanat.

P/S : Kalu lu jumpa blogger alkusyen, lu tanya dia apa citer politik pasti dia akan mengulang-ulang ratib UG dan Hadipobia yang tidak ikhlas meletakkan calon lawan sama sendiri pada PRU lalu dan semua citer-citer lapuk macam dirinya sendiri ler. Sekarang nih barua nih dah tak jual jeruk pasai barua nih duk jual diri dengan Nizar. Lagi untung dari jual jeruk./GANR

Selasa, 24 Mac 2015

Lu Cakap Lu Betul. Gua Cakap Lu Memang Celaka.



Gua tulis dulu kenyataan celaka seorang profesor kangkung yang mengaku hebat demi membela sikap lahanat anak perempuannya. Profesor kangkung Tajudin bertanya adakah anaknya kufur bila mengkritik 'Hudud PAS' dan gua nak suruh beliau tunjuk satu sahaja, bukan dua bukan tiga atau sepuluh, hanya satu sahaja yang mana satu 'Hudud PAS'. Atau memang sicelaka nih kata semua yang di bentangkan di Dun Kelantan adalah 'Hudud PAS'.

Kalu benar maka gua tabik kat PAS pasal boleh gubal hukum-hukum pasal nak gubal hukum bukan perkara main-main macam anaknya yang gua gelarkan perempuan celaka. Bagaimana bapak si celaka nih boleh dilantik menjadi profesor dan tanpa merasa bersalah malah amat berbangga kerana dapat mendidik anaknya menjadi celaka. Macai-macai diam dulu ler biar gua tulis dulu baru lu rasa nak maki ker nak hentam ker lantak lu ler.

Kalu umat Islam ingin anak mereka sehebat si Esah nih, minta nasihat dari profesor kangkung Tajuddin yang cukup hebat dalam bab berhujah tentang Islam. Lihatlah betapa Islamiknya kehidupan mereka yang cukup menjaga aurat, budi bicara yang amat menyenangkan, sejuk perut maknya yang mengandungkannya selama 9 bulan.

Dia kata si Esah bukan mempertikaikan undang-undang Tuhan tetapi undang-undang yang digubal PAS dan di kuatkuasakan. Gua nak tanya profesor kangkung nih, kalau PAS tidak mengubal hukum Allah SWT siapa yang si celaka nih harapkan siapa untuk gubalkannya. Kalu lu baca dan teliti betul-betul statement beliau pada wartawan, beliau cukup takut menyebut Allah SWT atau Rasulullah SAW.

Senada dengan si Nazri yang kata hanya orang bodoh sahaja yang bercakap tentang hudud kerana beliau juga bangga dengan anaknya yang mempunyai syarikat pengedar arak class A1. Semuanya ada ilmu Allah SWT yang hendak mempercapatkan atau menangguhkannya tetapi bukan ilmu manusia untuk menangguhkannya. Bagi gua, ayat-ayat dibawah yang di firmankan Allah S.W.T. di dalam al-Quran, cukup sesuai buat mereka-mereka yang mencelakakan diri mereka sendiri dimana ia sedikit pun memudarat Allah dan rasulNya.

"Lihatlah, bagaimana mereka mengada-adakan dusta terhadap Allah dan cukuplah itu menjadi dosa yang terang (bagi mereka)."
(Surah An-Nissak ayat 50)

"Hai orang-orang yang beriman, ikutlah Allah dan ikutlah rasul dan orang-orang yang mengurus pekerjaan dari kamu. Kalau kamu berbantah-bantah tentang sesuatu (perkara), hendaklah kamu kembali kepada Allah dan rasul, jika kamu beriman kepada Allah dan hari-hari yang kemudian. Demikian itu lebih baik dan sebaik-baik jalan."
"Tiadakah engkau ketahui orang-orang yang mendakwakan, bahawa mereka beriman kepada (Quran) yang diturunkan kepada engkau dan (Kitab-Kitab) yang diturunkan sebelum engkau; mereka hendak minta hukum kepada thaghut (berhala), sedang mereka disuruh, supaya kafir terhadap thaghut. Syaitan menghendaki, supaya ia menyesatkan mereka dengan kesesatan yang jauh."
(Surah An-Nissak ayat 59-60)

Mungkin beliau tidak mahu mempermain-mainkan gelaran yang cukup mulia atau kerongkong sudah sangkut dengan tuhan sosialis. Pasti macai-macai beliau dan barua-barua DAP akan kata kat gua apa yang gua melalut nih. Apa yang gua harapkan agar keluarga yang cukup Islamik nih boleh lontarkan serba sedikit nasihat kepada penyokong 'Hudud PAS' yang semuanya jahil-jahil belaka.



Cukup dulu buat profesor kangkung yang keilmuannya ibarat bumi dengan jika hendak dibandingkan dengan gua yang sekolah tahap darjah 6 sahaja. Gua nak komen sikit kata MP Zairil s/o Khir Johari dari DAP yang mengatakan bahawa beliau tidak akan sesekali menyokong rang undang-undang persendirian dari PAS di Parlimen untuk melaksana hudud di Kelantan. Bukan sahaja tidak sokong sebagai MP DAP malah atas pendirian peribadi pun tidak akan menyokong atau mengundi.


Adakah rakyat Malaysia masih ingat bapak beliau Khir Johari yang menghapuskan dan mengharamkan pengunaan huruf-huruf jawi yang menjadi nadi kepada celek al-Quran. Huruf rumi diperkasakan agar umat Islam menjadi lebih jahil kerana kebanyakkan kitab-kitab karangan ulama-ulama murtabar menggunakan huruf jawi kerana al-Quran tidak menggunakan huruf rumi tetapi huruf jawi. Adalah kita nak hairan dengan penentangan sons of Khir Johari nih kerana 'Bapak borek anak rintik'


Inilah hasil didikan sekularisme yang diamalkan dan ditanamkan kedalam kepala hotak anak-anaknya. Lu boleh masuk parti sekular, parti sosialis, parti komunis atau apa-apa parti pun tetapi panting tok nenek moyang jika lu berpartikan Islam, mungkin itu nasihat Khir Johari pada anak-anaknya terutamanya yang bernama Zairil. (pantang nenek moyang tu sajer gua tambah kerana mungkin nenek moyang mereka akan sumpah seranah tindakan Khir Johari)

Adegan panas 2 Melayu DAP
Blue filem amatur keluaran DAP
Adegan panas 2 Melayu DAP
Pasai tu ler gua kena bangkang Hukum Syariah sampai gua mampuuusss.

Alasan kerana ia tidak dibangkitkan dengan betul dan tidak sesuai dengan konteks Malaysia, hanya sindiwara atau opera Cina yang diajar oleh DAP. Sebagaimana si Esah anak profesor kangkung Tajuddin yang masuk DAP untuk mendapat bantuan guaman percuma. Kemasukan sons of Khir Johari pula kerana didalam DAP mereka diberi peluang seluas-luasnya untuk mencorakkan kehidupan mereka kerana Sosialis tidak percaya kepada agama. Bagi kerabat komunis ni memang dari dulu lagi tidak mempercayai tuhan dan bagi mereka agama itu candu. 

Mungkin jika Karl Mark masih hidup, beliau akan terus mampuuusss pasai terkejut beruk melihat teknologi zaman ini. Dalam ideologi komunis yang mana Karl Mark menyarankan agar diperbanyakkan opera-opera (masa zaman dia ada opera ajer). Kenapa beliau menyarankan perbanyakkan opera, kenapa tak runtuh jer rumah-rumah ibadat dan sebenarnya masjid-masjid matlamatnya. Dengan memperbanyakkan opera-opera, penonton akan memperkatakan tentang watak-watak atau para pelakon dan dan saat itu masa umat Islam akan lalai seketika terhadap tuhan mereka.

Sekarang ini manusia tidak memerlukan lagi opera-opera kerana banyak perkara telah diwujudkan demi melalaikan lu all seperti Internet, Youtube, Facebook, Viber, laman-laman sosial, aplikasi-aplikasi yang diberi percuma termasuk WhatsApp, sehingga berasap-asap jari menekannya. Tidakkah zaman ini maklumat hanya dihujung jari anda sahaja (slogan celaka). 


Gua ingat gua jadi pengikut Karl Mark maka gua akan kebal, rupa-rupanya gambar mesra gua dengan daring gua Dyana Sofya pun boleh tersebar kat laman sosial. Apa nak kesah selagi lu dua ekor jadi barua DAP, lu tetap akan terlepas daripada undang-undang kerana DAP kaya dengan profesional bertaraf peguam. Lu baik dengan DAP lu ingat boleh selamat, belajar tinggi-tinggi tapi bodoh nak mampus. Gambar cekala lu dengan Dyana Sofya sumbernya dari DAP sendiri, masih tak faham-faham ker.



Bila bab beragama pula lu kena tanya si Nurul d/o Ketum pasai puak-puak nih kalu lu banyak mana pun kitab-kitab karang para ulama tersohor, tidak dilayannya pasal mereka pendokong total plurisme/liberalisme dan bermacam-macam lisme. Si Nurul dah bagi cadangan agar orang Melayu Islam dibenarkan memilih agama apa yang mereka ingin anuti, gua sendiri tak tahu beliau beragama apa. Kenyataan disokong dengan penuh bergaya oleh Latheefa Koya yang gua petik dibawah....

Latheefa kemudiannya menyenaraikan empat perbezaan diantara hudud berasaskan Quran dan enakmen hudud 1993 yang diperkenalkan oleh PAS. 
Sebagai contoh, dalam Al- Quran tidak disebut apa-apa hukuman untuk kesalahan murtad, dakwa Latheefa. "Undang-undang hudud PAS pasti tidak terdapat dalam Quran. 
"Oleh itu, (hudud ciptaan PAS) wajar ditolak sama sekali. Ia merupakan ciptaan mereka sendiri. PAS mewujudkan kekeliruan dan kejahatan dengan menggunakan nama tuhan," ujarnya dipetik laporan portal The Malay Mail Online.
Bukan itu sahaja Latheefa menuduh hukuman merejam tidak disebut dalam Al- Quran sebagai satu hukuman, selain terdapat banyak kriteria dalam hukuman memotong tangan atau kaki dan menyalib.
Malah beliau mendakwa kriteria hudud PAS juga berbeza bersabit kesalahan rogol dan zina.
Latheefa berkata hukum hudud Quran merangkumi hukuman untuk enam kesalahan sahaja dan apa-apa yang berbeza dengan itu tidak boleh dianggap sebagai hudud.
Beliau bertegas orang Islam harus menyokong hudud Allah dan bukan versi "buatan manusia".


Inilah jadinya bila peguam sekular tunjuk pandai bab Hukum Syariah, kalu lu jahil rujuk kepada yang lebih tidak bangang macam lu. Gua nak tanya adakah bab solat ada disebut bagaimana untuk menyempurnakannya. Ada hukum diterangkan didalam al-Quran dan selebihnya adalah melalui hadis-hadis, ker lu dah jadi anak murid Kassim Ahmad. Kalu boleh cari kitab-kitab yang berlambak-lambak dalam pasaran, jangan nak tunjuk pandai jer. Habis versi yang lu siang malam dok puja nih pulak versi siapa pulak, bukankah ia 'buatan manusia yang bernama Lord Reid' yang lebih hebat dari tuhan yang lu dok sembah hari-hari.

Memang-memang lu peguam, bukan lesen untuk lu menghuraikan apa yang terkandung di dalam al-Quran dan Hadis. Ini pertama kali gua dengar ada hukuman salib dalam Hudud atau memang gua jahil. Celaka betul ler d/o Koya, nak bagi pendapat bukan dilarang tetapi jangan sampai tergelincir akidah macam si Nurul tuh.

Saat bersejarah WAWI berceramah kat jin-jin

"Kami tidak dimaklumkan tentang isi kandungan rang Undang-undang persendirian tersebut. Ia dicadangkan secara “unilateral” tanpa pemberitahuan kepada rakan-rakan parti komponen Pakatan Rakyat dan bercanggah dengan keputusan Mesyuarat Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat pada 8 Februari 2015.

"Sekiranya Rang Undang-undang Persendirian tersebut berkaitan dengan Enakmen Kanun Jenayah Syariah II Kelantan, PKR tetap dengan pendirian asal iaitu untuk tidak menyokong berdasarkan prinsip Fiqh Al-Awlawiyyat, Maslahat Ummah dan Maqasid Syariah," kata parti itu dalam kenyataan media bersamanya hari ini.

Kenyataan media itu ditandatangani oleh semua pemimpin PKR iaitu Presidennya, Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail; Timbalannya Azmin Ali; Naib preside Nurul Izzah Anwar dan Shamsul Iskandar Md Akin, Rafizi Ramli; Ketua Wanita Zuraida Kamaruddin dan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Nik Nazmi Nik Ahmad.

Setelah PKR mengiystiharkan pendirian mereka, kini parti itu menggesa supaya BN memberi penjelasan sama ada menyokong rang Undang-undang persendirian tersebut atau tidak. Takkan nak berUG dengan Umno pula bila tali hampir putus. Kalau PAS yang kata begitu pasti satu dunia dijajanya, itulah perangai PKR dan adakah beliau faham konsep Fiqh al-Awlawiyyat. Tengoklah tajuk ceramah PKR, ingatkan Solidariti Mangsa Banjir tetapi rupanya Solidariti Untuk Anwar Ibrahim. Adakah Pemulihan banjir terhenti dengan pembentangan EKJS II atau Allah sudah menunjukkan para munafik di kalangan umat Islam.


Fiqh Awlawiyyat bermaksud meletakkan sesuatu pada martabatnya secara adil. Perkara itu baik merupakan hukum, nilai dan kerja amalan. Maka sesuatu amalan itu sebagai contoh, hendaklah diutamakan apabila ia patut diutamakan, lalu tidak patut diutamakan apabila ia kurang penting berbanding dengan yang lebih penting. Jadi jangan diutamakan yang kurang penting daripada yang lebih penting

Dengan kata lain, jangan memperbesarkan perkara remeh temeh dan jangan memperkecil perkara yang sebenarnya besar. Sesuatu kerja yang asas dan dasar harus didahulukan berbanding dengan kerja yang berbentuk cabang. Oleh sebab itu umat Islam memerlukan pemahaman yang baik berkait dengan fiqh awlawiyyat atau dikenali juga dengan istilahfiqh maratib al-a`mal sama ada dalam perkara kebendaan mahu pun maknawi, pemikiran atau sosial, ekonomi atau politik, perpaduan atau kerjasama.

Kenapa memandang remeh tanggungjawab amar ma`ruf dan nahi munkar, di mana fungsi itu merupakan ciri hidup orang beriman. Apakah maksud amar ma`ruf nahi munkar itu hanya berkhutbah, atau menjadi penguatkuasa undang-undang itu tidak ada pahala. Manalah banyak pahala seorang pengkhutbah dengan mereka yang menggunakan kuasa untuk menangkap pelaku maksiat, penjual yang menyorok barang atau seumpamanya./GANR

Catatan Paling Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...