Translate

Mesti Baca

Jumaat, 3 Januari 2014

Macai Bising Kereta KM P.Pinang Bernilai RM300,000 Tapi Semua Membisu Bila Kereta Proton Terbaru Najib Bernilai lebih Dari RM500,000.


 Percayakah lu ini kereta harganya hanya RM300,000 sahaja?

 Gua sebenarnya malas nak ulas tentang isu kereta mercedes KM Pulau Pinang yang baru dibeli dengan nilai RM300,000 yang mana harga sebenarnya ialah lebih RM 600,000. Tahukah para macai-macai tentang nilai sebenar Proton Perdana yang konon-kononnya dihadiahkan kepada PM untuk kegunaan rasmi Najib sebenarnya bernilai lebih dari setengah juta?.

Para macai akan bagi alasan bodoh yang kereta itu adalah hadiah daripada Proton tanpa memikirkan yang hadiah itu ada seribu muslihat. Proton dibina bukannya untuk melakukan kebajikan dan Proton adalah satu entiti perniagaan yang berasaskan keuntungan semata. Jika tidak tak kan berlaku perebutan saham-saham syarikat DRM-Hicom menjadi rebutan para taiko-taiko, baik dengan cara berhadapan mahu pun dengan cara bawah meja. Siapa pemilik terbesar saham DRM-Hicom ketika ini jika bukan Raja Gula yang sentiasa prihatin terhadap nasib rakyat dengan menaikkan hampir 10 kali. 

Ketika gelaran itu dimiliki oleh orang terkaya di Malaysia, Robert Kuok, seingat gua hanya sekali sahaja beliau menaikkan harga dan itu pun tak sampai 10 sen sekilo. Gua bukan hendak memuji tetapi realitinya sumbangan jutawan Robert Kuok lebih besar berbanding dengan Syed Bukhori. Beliau sanggup menangung kerugian demi tidak mahu melihat rakyat Malaysia terbeban. Semasa era beliau, beliau terpaksa membeli dengan harga yang tinggi tetapi menjual kepada rakyat dibawah harga siling. 

Mercedes baru milik kerajaan Pulau Pinang yang bernilai kurang dari RM300,000

Bagi gua ini bukan isu agama atau bangsa tetapi lu fikirlah dengan hati lu yang dah dibutakan oleh Umno bahawa jasa Robert Kuok lebih besar dari Syed Bukhori walau pun beliau dikatakan banyak melakukan kebajikan. Apabila keuntungan perniagaan gula mula menunjukkan keuntungan maka orang yang menguntungkan itu ditendang lalu diberi kepada para kroni terbesar mereka. Ini baru tentang gula, belum gua cerita tentang syarikat-syarikat GLC yang hampir muflis dan apa bila ia berjaya dipulihkan oleh Robert Kuok maka berlakulah pengambil alihan semula untuk diberikan kepada para kroni terbesar mereka. Kerana itulah hampir semua perniagaan Robert Kuok berpengkalan di Hong Kong dan Singapura.

Berbalik tentang kereta Proton  Perdana Limo  yang dibuat khas untuk Najib pujaan macai-macai itu, memang harganya melebihi setengah juta kerana ia adalah tempahan khas yang memiliki beberapa kehebatan walau pun tidak setanding kenderaan milik Presiden Amerika. Ada yang mengatakan kosnya mencecah sejuta RM. Para macai akan kata kerajaan Pulau Pinang beli dengan menggunakan duit kerajaan sedang Najib pula dapat percuma tanpa memikirkan kenapa kenderaan untuk polis, penguat kuasa dan yang sewaktu dengannya diwajibkan membeli kereta keluaran negara walau pun kenderaan itu hanya boleh digunakan selama 5 tahun sahaja yang belum ditambah dengan selenggaraan pun lebih mahal dari harga kereta yang baru dibeli.

Fikirlah wahai macai-macai yang berfikiran macam celaka, adakah korporat atau keparat akan memberi saja-saja tapi ada sebab. Adakah mereka peduli dengan hadiah yang bernilai setengah atau sejuta itu dengan laba/kontrak yang bakal mereka perolehi, mereka bagi sejuta mereka pasti akan dapat beratus-ratus juta dan itulah namanya perniagaan wahai macai yang bodoh sombong lagi celaka. Bila gua kata lu sial atau lu celaka, lu pakat-pakat hentam gua tapi apa gelaran yang sesuai untuk lu all selain dari gelaran pencacai celaka tahap sial lagi banggang.

2 ulasan:

gua melayu beb! berkata...

Mamak Padukang Pulau Pinang yg menyalak ber iya2 sngt tu ingat rakyat Malaysia tidak tahu yg KM Serawak Taib Mahmud mengguna kn kereta Rolls Royce sbg kereta rasmi.Exco2 ny pula mengguna kn kereta Bentley.Duit sapa yg di guna kn ny.Di Malaysia ni,kereta Rolls Royce di guna kn oleh Raja2 Melayu sahaja dn belum ada yg berjawatan menteri yg mengguna kn ny sbg kereta rasmi.Tp bagaimana Taib Mahmud blh mengguna kn Rolls Royce?

gua melayu beb! berkata...

Mamak Padukang Pulau Pinang yg menyalak ber iya2 sngt tu ingat rakyat Malaysia tidak tahu yg KM Serawak Taib Mahmud mengguna kn kereta Rolls Royce sbg kereta rasmi.Exco2 ny pula mengguna kn kereta Bentley.Duit sapa yg di guna kn ny.Di Malaysia ni,kereta Rolls Royce di guna kn oleh Raja2 Melayu sahaja dn belum ada yg berjawatan menteri yg mengguna kn ny sbg kereta rasmi.Tp bagaimana Taib Mahmud blh mengguna kn Rolls Royce?

Catatan Paling Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...