Translate

Mesti Baca

Jumaat, 22 Februari 2013

Najib Salahkan Pembangkang Atas Kesilapan Di Palestin Dan Skandal Rosmah





PKR menjawab Perdana Menteri yang sering ditimpa skandal, Najib Razak dengan menuduhnya bersembunyi dibelakang isterinya dan tidak berani berhadapan dengan segala tuduhan korupsi yang dilemparkan keatas pentadbirannya dan juga keluarga.

Ia amat menyedihkan apabila Najib, yang jarang menyentuh hal yang berkaitan isterinya, dia telah cuba mematahkan kritikan bahawa ada kemungkinan dia diserang dengan tuduhan rasuah kerana memberi lebih peruntukan yang lebih banyak dan juga kontrak-kontrak baru. Tetapi apabila ada yang menunjukkan bukti dalam bentuk dokumen bahawa dakwaan rasuah terhadap dirinya dan juga Rosmah cukup untuk siasatan dijalankan, dia terus berdiam diri. Ini tindakan pengecut dan bukan anak jantan,” timbalan presiden PKR, Tian Chua memberitahu Malaysia Chronicle.

Tian, ahli parlimen Batu, memberi reaksinya selepas Najib berucap pada pagi Selasa, dimana Najib telah mencadangkan agar Permata, sebuah badan kebajikan kanak-kanak bekerjasama dengan Majis Kebangsaan Pertubuhan Wanita untuk membina lebih banyak pusat penjagaan kanak-kanak kerana sudah ramai wanita yang bekerja. Isterinya yang sering dibelenggu skandal merupakan penaung Permata.

Lupakan bahawa isteri saya terlibat. Beri kerjasama dengan Permata kerana ia merupaka program yang komited dengan pendidikan awal kanak-kanak. Kita tahu bahawa pihak pembangkang akan merendah-rendahkan rancangan ini kerana Permata terlibat. Pihak pembangkang tidak konstruktif. Mereka hanya tahu memperkecil-kecilkan segalanya,” kata Najib.

Masih malu dengan peristiwa di Palestin

Jelaslah bahawa Najib, yang telah malu baru-baru ini semasa lawatannya ke Timur Tengah, masih belum pulih dari peristiwa itu. Dalam ucapannya, Najib sekali lagi menyalahkan pembangkang di Malaysia yang diketuai oleh Anwar Ibrahim atas kejadian yang menimpa dirinya.

“Lawatan saya di Gaza pun diperkecil-kecilkan. Mereka tidak konstruktif,” Najib telah menyuarakannya semasa memberi ucap tamanya di seminar Wanita Sebagai Pemangkin Transformasi Negara.

Namun, bukanlah Anwar, tetapi Presiden Palestin sendiri, Mahmoud Abbas yang membidas Najib. Marah dengan tindakan Najib yang memperlekehkan partinya, Fatah, Mahmoud menuduh PM Malaysia itu cuba untuk mencampuri urusan politik Palestin dengan kenyataannya yang sengaja mencari masalah. Sebab lawatan ini juga adalah untuk memisahkan Jurusalam dari Palestin yang telah diiktiraf dunia pada 29 Nov 2012,” dalam kenyataan yang dipetik dari pejabat Mahmoud.

Palestin ditadbir secara berasingan oleh parti Hamas dan Fatah di Gaza dan Tebing Barat. Hamas diundi untuk menerajui kerajaan dengan Ismail Haniyeh sebagai perdana menteri pada tahun 2006 selepas pilihanraya namun masyarakat enggan mengiktirafnya.

Sebaliknya, presiden bagi Palestin selalunya dari parti Fatah termasuk Allayarham Yasser Aarafat.

Bila ditanya tentang kemarahan Palestin, Anwar berkata bahawa Najib tidak memenyelidiki dahulu dan natijahnya, telah melakukan kesilapan besar diperingkat hubungan diplomatik. Tiada masalah jika melawat kedua-dua Tebing Barat dan Gaza…tetapi saya rasa dia kurang bijak kerana sepatutnya dia berjumpa dengan kedua-dua belah pihak.

Anwar telah menambah, dalam keadaan Najib yang mahu menunjuk kepada orang Islam di Malaysia,dia telah menyinggung parti Fatah dan juga merosakkan imej Malaysia kerana gagal menunjukkan hubungan luar yang adil dan seimbang. Pendapat Anwar dikongsi oleh rakan-rakannya dalam PKR.

“Apa kena mengena dengan Pembangkang disini, bukan kami yang menulis ucapannya. Dia telah memperbodohkan dirinya sendiri di persada antarabangsa dan ini menjadi lebih teruk apabila media arus perdana Malaysia cuba memutarbelitkan cerita. Mereka tidak sepatutnya membuat kenyataan yang melampau dengan menyatakan bahawa lawatan itu berjaya dan Najib telah menjadi wira di mata masyarakat antarabangsa tetapi realitinya, ia adalah sebaliknya,” kata Tian.

Pasangan pertama bermasalah menjadi sasaran parti sendiri

Pasangan pertama Malaysia yang bermasalah ini telah berada dalam situasi yang genting sejak Najib menjadi perdana menteri Malaysia yang ke-6 empat tahun yang lalu. Popularitinya telah menurun kepada 63% merupakan peratusan terendah pernah diterima oleh mana-mana PM yang sedang menjawat jawatan itu.

Sebulan yang lalu, Najib menyepi seketika menimbulkan khabar angin kuat bahawa dia telah mengidap strok akibat tekanan dan telah mendapatkan rawatan di Singapura. Penyakit ini berlaku selepas seorang peniaga kontroversi, Deepak Jaikishan membuat beberapa pendedahan terhadap dirinya serta isteri.

Najib sepatutnya berhenti memberi alasan dengan menyalahkan pihak pembangkang. Jika dia benar-benar tidak bersalah, dia seharusnya menjawab tuduhan Deepak satu persatu dan menyelesaikannya untuk membersihkan namanya dengan cara terhormat dihadapan rakyat. Beginilah seorang PM yang baik dan bersih seharusnya bertindak, bukan seperti anak-anak menyalahkan pembangkang apabila dia dan isterinya perlu memberi penjelasan pada rakyat,” ketua bahagian jawatankuasa disiplin, Tan Kee Kwong memberitahu Malaysia Chronicle.

Walaupun Deepak mempunyai salinan invois sebagai bukti dia telah membeli barangan kemas untuk Rosmah yang bernilai RM 13 juta untuk mendapatkan perjanjian penswastaan tanah kementeriaan pertahanan yang juga melibatkan Raja Ropiaah, ketua wanita Umno Selangor, Najib enggan memberi maklumbalas selama 2 bulan sebelum menegaskan bahawa Deepak bukanlah seorang yang mempunyai kredibiliti.

Kelakuan yang aneh dan hubung kait yang boleh dipersoalkan

Tidak hairanlah tindak balas yang lemah dari Najib menjadikan Deepak semakin berani.

“Nampaknya jawapan dari kamu yang ‘tiada kredibiliti’ kerana apa yang saya sudah dedahkan dengan begitu jelas sekali tentang kes ini adalah kebenaran. Saya cadangkan bahawa PM kita sekarang menjelaskan kebenaran tentang akaun bersumpah 2 (SD2) kepada rakyat Malaysia dan bukan hanya duduk di atas kerusi PM dan menjadi bahan kutukan sahaja! Apa yang paling penting adalah anda dan isteri anda tampil ke hadapan sekarang untuk mendedahkan kebenaran kepada semua rakyat Malaysia mengapa dia mengarahkan saya untuk menterbalikkan SD2 dan kenapa anda berdua mengarahkan Dato Nazim, Tan Sri Cecil & Suresh untuk melakukan perkara menyalahi undang-undang dengan menerbalikkan SD pertama dahulu? Bukankah ini kerana SD pertama adalah benar? " kata Deepak.

Dahulu menjadi teman akrab Rosmah, Deepak yang berusia 40 tahun telah mengejutkan negara apabila dia menyokong dakwaan penyiasat persendirian, P Balakrishnan, bahawa pasangan pertama Malaysia terlibat dalam pembunuhan Altantuya Shaaribuu. Deepak mengulangi apa yang Bala kata, bahawa ia adalah Nazim, adik Najib yang membayar Bala sejumlah wang yang banyak untuk menarik balik akuan bersumpah dan meninggalkan negara.

Bala pada tahun 2008 telah mengeluarkan suatu akuan bersumpah (SD1) yang jelas membabitkan Najib dan Rosmah dalam pembunuhan itu. Dia menarik balik SD1 dalam tempoh 24 jam, menggantikan ia dengan akuan bersumpah 2 (SD2). Menurut Deepak, Rosmah telah merayunya untuk membantu "memudahkan" penarikan balik kenyataan Bala yang mengaitkan mereka.

Selain daripada pembunuhan Altantuya yang dikaitkan dengan dakwaan Najib menerima rasuah RM570 juta untuk bersetuju membeli 2 kapal selam Scorpene dari firma Perancis DCNS, Rosmah juga telah memalukan negara dengan dakwaan pembelian cincin berlian RM24 juta – yang sememangnya di luar kemampuan mereka walaupun dengan gaji yang tinggi dan faedah yang dinikmati sebagai pasangan pertama negara.

Walau bagaimanapun, dalam mempertahankan isterinya, Najib dituduh pembangkang "kehabisan idea" untuk menyerang pentadbirannya dan terpaksa melakukan serangan peribadi dengan menjadikan Rosmah sebagai sasaran. Rosmah juga mendakwa bahawa dia telah menjadi sasaran nombor satu pembangkang, walaupun bukan seorang ahli politik.

Malaysia Chronicle

Rabu, 20 Februari 2013

Siapa Sebenarnya Bangsa Tausug.

Istana lama Sultan Sulu
 
Kaum Suluk atau Sulu berasal daripada Kepulauan Sulu dan Borneo (Sabah) sejak zaman Kesultanan Sulu lagi. Kaum Suluk ini menggunakan bahasa Tausug sebagai bahasa pertuturan. Agama rasmi yang dianuti adalah agama Islam. Kaum Suluk ini juga mempunyai budayanya yang unik dan tersendiri. Antara contoh yang popular adalah pakaian tradisionalnya iaitu KUPOT dan tarian, Daling-daling. Di sabah pusat petempatan bagi orang suluk adalah terletak di daerah kudat,semporna,sandakan,lahad datu,kota kinabalu,menggatal,tuaran,telipok.

Masyarakat Malaysia kurang mengenali siapa sebenarnya suku kaum Suluk yang terdapat di Sabah itu. Orang Suluk tidak memanggil diri mereka Suluk melainkan menggelar diri mereka Tausug yang secara 'harfiahnya' membawa maksud "Orang dari Sulu". Orang Tausug hingga hari ini masih menjadi pelarian samada di Sulu atau di Sabah kerana tidak mengakui ketuanan Filipina keatas Negara mereka Sulu. Mereka saban tahun memerangi Kerajaan Filipina kerana menganggap diri mereka dipencil dan dianiaya oleh kerajaan Filipina hingga hari ini.

Kaum Tausug atau Suluk adalah majoriti di kepulauan Sulu dan bahasanya Bahasa Sug adalah bahasa perantara atau lingua franca sebelum era kesultanannya lagi hingga kini. Kaum Tausug atau Suluk berasal dari rumpun Melayu-Austronesian (Polenesian) sebagai mana masyarakat Nusantara di sekitarnya. Bahasa Sug yang mereka tutur adalah mirip bahasa Melayu lama bercampur bahasa Arab dan bahasa etnik lain di sekitar Mindanao. Mengikut sejarah, bahasa asal Suluk sebenarnya adalah dari bahasa asal Orang Tagimaha (Taguima dari Basilan).

Mengikut sumber dari Salsilah Sulu yang dicatat oleh pencatat sejarah Najeeb Saleeby dalam bukunya The History Of Sulu (Manila: 1908), suku kaum Tausug ini dan bahasanya berasal dari beberapa etnik yang bergabung iaitu Buranun, Tagimaha, Baklaya, Orang Dampuan dan Orang Banjar. Mereka berhijrah ke kepuluan Sulu sehingga terbentuk satu masyarakat yang dikenali sebagai masyarakat Tausug.

Orang Buranun dipercayai yang terawal adalah orang yang menduduki kawasan pergunungan di Sulu dan penempatan terkenal mereka ialah di Maimbung.

Orang Tagimaha pula bermaksud kumpulan pelindung yang datang dari Pulau Basilan yang mana asal sebenar mereka adalah dari pulau besar Mindanao juga dan penempatan terkenal mereka ialah di Buansa atau sekarang dikenali sebagai Jolo (sbt. Holo).

Orang Baklaya bermaksud orang yang menduduki persisiran pantai adalah dipercayai datang dari Sulawesi Indonesia dan penempatan mereka ialah di Patikul.

Orang Banjar pula berasal dari Kalimantan, Borneo Indonesia. Tempatnya di Kalimantan ialah di Banjar Masin.

Orang Dampuan pula berasal dari Champa iaitu salah satu tempat bersejarah di Indochina yang sekarang dikenali sebagai Vietnam dan inilah kaum-kaum seperti yang disebut di atas yang mewarnai wajah bahasa dan rupa paras orang Tausug itu sendiri.[1]

Suku kaum Tausug juga punya beberapa dialek atau slanga mengikut kawasan atau daerah di antaranya ialah slanga Tausug Tapul, Tausug Basilan, Lugus, Gimbahanun dan lain-lain. Unsur-unsur bahasa Jawa juga ada terdapat dalam bahasa Sug ini tidaklah menghairankan kerana rumpun Melayu di rantau Nusantara ini antara satu sama lain ada similaritinya. Ini disebabkan kekuasaan kerajaan Srivijaya dan Majapahit di tanah Jawa pernah mempengaruhi daerah-daerah sekitar wilayah Kepulauan Sulu sebagaimana sebelum kemunculan kerajaan awal Melayu Melaka. Maka setelah kedatangan Islam muncullah kesultanan Sulu sekitar tahun 1457 M dan pemerintahan Sultan-sultan Sulu berlangsung begitu lama yang menyumbang kepada Bahasa Sug terus bertahan hingga hari ini.

Tausug berasal dari dua suku kata “Tau” (sbt Ta’u) bermaksud “orang” dan “Sug” bermaksud “Arus”. “Orang Arus” maka bolehlah diertikan sebagai orang yang menongkah arus atau orang yang pekerjaannya ada kaitan dengan pasang surut air laut. Kita mengetahui kepulauan Sulu terdiri dari ratusan pulau yang mana pekerjaan penduduknya adalah nelayan dan memungut hasil laut seperti mutiara, agar-agar laut, gamat serta menjalankan perniagaan secara Barter antara Borneo Utara (Sabah) dan Zamboanga dan lain-lain kawasan di Nusantara. Bahkan sebahagiannya menjalankan aktiviti di luar kawalan iaitu aktiviti pelanunan di sekitar perairan Laut Sulu hingga ke Laut Sulawesi dan Laut China Selatan. Maka jelaslah asal gelaran “Orang Arus” itu sesuai dengan kehidupan harian masyarakat Tausug yang menjadikan lautan sebagai sumber kehidupan mereka.

Satu lagi tafsiran dari perkataan Tausug ialah “Tau Maisug”. “Maisug” bermaksud pemberani iaitu “Orang Yang Berani”. Sebagaimana Spanyol mengakuinya begitu juga tentera Amerika Syarikat malah Ferdinand Marcos sendiri bermatian memerangi kaum ini dengan mengistiharkan undang-undang tentera di Mindanao dan Sulu. Sebab itu gelaran “Juramentado” (Berani Mati) adalah gelaran Spanyol kepada Tausug. Salah satu dari bukti keberanian orang Suluk ini ialah seperti yang dinyatakan oleh Prof. Cesar.

“Perwira-perwira Islam yang setelah menjalani upacara “keagamaan” dan menunaikan sembahyang semalaman dengan pendeta (Guru Agama - pent.) pada esok harinya akan menyerbu dan menyerang pelanggar-pelanggar Kristian dengan keazaman membunuh seberapa ramai musuh dan mereka ini tidak dijangkakan akan pulang dengan selamat. Harapan yang tinggi bagi perwira-perwira yang sanggup berkorban ini untuk mendapatkan balasan syurga”

Masyarakat Melayu Borneo Utara (Sabah) dan Kalimantan termasuk juga Brunei menggelar kaum Tausug sebagai orang Suluk. Penulis berkeyakinan bahawa panggilan “Orang Suluk” terhadap kaum Tausug ini oleh masyarakat Melayu itu berdasarkan dua sebab.

Pertama: Perkataan “Suluk” terhasil dari dua perkataan Sulu dan Sug. Oleh kerana masyarakat Melayu sendiri sukar menyebut “Sug” itu dengan sebutan yang betul maka lidah pelat orang Melayu tentu menyebut “Sug” itu dengan sebutan “Suk”, maka hasilnya kita akan lihat kemudian tergabungnya perkataan Sulu + Suk, yang membawa pengertian orang Sug di Sulu atau Suluk. Orang Melayu Brunei adalah yang terkenal menggelar Orang Tausug ini sebagai Suluk seperti yang terdapat dalam buku Tarsilah Brunei. Kesukaran orang Melayu menyebut perkataan ‘Tausug’ itu diganti dengan sebutan yang sesuai pada lidah mereka iaitu Suluk.[3]

Kedua: Perkataan ‘Suluk’ berasal dari istilah ilmu Tasawwuf. Tasawwuf adalah sebahagian dari ilmu Islam yang sangat mendapat perhatian terutamanya di sekitar Nusantara. Di dalam Islam ia juga dikenali sebagai ilmu Ihsan. Bersuluk bermaksud orang yang menyibukkan dirinya dengan zikrullah (mengingat dengan menyebut nama Allah swt sebanyak-banyaknya) di satu tempat tertentu. Manakala dari kata jamaknya ‘Salik’ iaitu seseorang yang menempuh jalan bersuluk mendekatkan diri kepada Allah swt mengikut kaedah Tasawwuf, membersih atau memurnikan rohaninya dengan menjadikan Allah swt sahaja sebagai tujuan hidup dan matinya.[4]

Seorang Salik yang telah mengenal Rabbnya maka tiada yang wujud dalam pandangannya melainkan kewujudan Allah swt al-khalik pendek kata hatinya dipenuhi oleh kebesaran Allah swt. Sebab itu orang Suluk ini ketika sampai di kemuncak kerohaniannya akan terjun ke medan perang setelah panggilan jihad kedengaran kerana tujuannya hanyalah Allah swt semata.

Ilmu Suluk ini semestinya dipimpin oleh para syeikh yang arif billah. Para syeikh atau guru inilah yang mencetak para mujahid kearah jihad fisabilillah yang digeruni pihak musuh. Prof. Cesar Adib Majul berkata:
“..tetapi kepada mereka atau para pendeta (Guru Agama - pent) yang mempersiapkan mereka untuk menjalankan tugas tersebut, mempertahankan dar ul-Islam adalah suatu tanggungjawab yang agung. Bagaimanapun, kepada orang-orang Islam Sulu patriotisme dan Islam sangatlah erat hubungannya”.[5]

Maka dapatlah disimpulkan perkataan Suluk itu secara harfiahnya bermaksud orang Islam Sulu yang berpegang kuat dengan ajaran Islam dan sanggup berkorban nyawa demi agama, maruah bangsa dan tanah air tercinta.

Orang-orang Tausug ketika dulu sangat menghormati Ahlul-Bait samada dari keturunan Syarif (Sayyidina Hassan ra) atau Sayyid atau Habib (Sayyidina Hussein ra). Orang Tausug dipanggil orang Suluk oleh orang Melayu sebab mengamal tasawwuf yang dibawa oleh para Ahlul-Bait tersebut. Mereka adalah Sufi yang rela mati syahid kerana Agama, bangsa dan negara.

RUJUK : Web Asreemoro: www.asreemoro.com

Bab 1: Individu Yang Ingin Ditemui Oleh Askar Diraja Kesultanan Sulu.

Satu teka teki telah dimainkan oleh pihak kerajaan tentang individu yang ingin ditemui oleh kumpulan yang mencerobohi Lahad Datu. Sebenarnya individu itu tidak berada di malaysia malah beliau kini masih lagi berada di negara Filipina. Inilah individu yang diperkatakan itu bertetapan dengan kenyataan pihak polis yang beliau akan dibawa secepat mungkin. Seperti sidang media yang dilakukan oleh Ketua Polis Sabah, Sultan Sulu Sultan Jamalul Kiram III Bin Datu Punjungan akan datang ke Sabah dalam sedikit masa lagi untuk menamatkan krisis pencerobohan ini.

Sultan Jamalul Kiram III Bin Datu Punjungan memberi arahan kepada tenteranya agar bertahan.


Shafie Apdal kerana beliau adalah keturunan etnik Sulug melalui datuknya dan etnik Sama-Bajau melalui ibunya.
atau

Pendekal Amin Mulia, beliau berketurunan Iranun dan datuknya berasal dari Teluk Ilana, Mindanao yang bergabung dengan etnik Taguimah, Buranun dan Sama-Bajau Balangingi dari Sulu.

Tidak mustahil isu ini akan menjadi isu antarabangsa memandangan kerajaan cuba mentembunyikan fakta sebenar mengenai krisis ini. Ini kerana kerajaan tidak bertindak keatas kumpulan penceroboh ini dan jika ianya berlaku kepada negara-negara lain didunia, pasti mereka akan diperangi habis-habisan memandangkan kedatangan mereka bersertakan senjata. Sebuah negara yang berdaulat tidak akan membiarkan walau seinci pun wilayah mereka dicerobohi.  Jika mengikut sejarah apa yang yang berlaku kepada kumpulan Maumunah, mereka diperangi habis-habisan dan para pemimpin mereka telah dibicarakan dan dihukum mati oleh mahkamah atas dakwaan cuba memerangi DYMM Yang Dipertuan Agung.  Mereka yang dihukum adalah rakyat Malaysia sendiri berbanding dengan kumpulan yang mencerobohi negara adalah bukannya rakyat Malaysia. Bukan itu sahaja, mereka juga diberi layanan VIP.

Siapa sebenarnya Sultan Sulu

Kesultanan Sulu mewujudkan Pewaris Kedua sebagai "Penyelamat dan Penyambung" kepada Kesultanan Sulu, iaitu sekiranya hak Kesultanan Sulu berakhir di tangan Pewaris Pertama. Sejarah perkara ini perlu dilihat kembali kepada semasa pemerintahan Sultan Badaruddin-I ibni Sultan Salahuddin-Karamat yang memerintah sekitar tahun 1718 sehingga 1732. Putera sulung Sultan Badaruddin-I yang bernama Datu Lagasan menaiki takhta Kesultanan Sulu dengan gelaran Sultan Azimuddin @ Alimuddin I. Tetapi selepas pembaptisan baginda oleh para paderi Sepanyol di Manila sekitar tahun 1750, baginda telah menggunakan nama Don Fernando de Alimuddin (The Christian Sultan of Jolo). Jika mengikut hukum undang-undang kerajaan kesultanan Islam, hak Sultan Azimuddin / Alimuddin @ Don Fernando de Alimuddin dan keturunannya ini telah termansuh lantaran Pembaptisan baginda itu ke agama Kristian.

Sekitar tahun 1748, telah berlaku perbalahan di antara dua bersaudara ini. Oleh kerana Sultan Azimuddin @ Alimuddin-I telah memberikan kebenaran kepada para Jesuit dan Mubaligh Kristian Spanyol untuk menyebarkan doktrin agama Kristian di Sulu, maka perkara tersebut telah mendatangkan kemarahan kepada saudaranya, Raja Muda Datu Bantilan, yang merupakan putera Sultan Badaruddin I yang kedua. Bagi mengelakkkan perbalahan itu berpanjangan, akhirnya Sultan Azimuddin-I bersama putera dan puteri serta beberapa orang pengikutnya yang setia telah bertolak ke Zamboanga, dan kemudiannya ke Manila dan diberi sambutan dan layanan yang baik oleh para pegawai Sepanyol dan para Jesuit Kristian. Semasa ketiadaan Sultan Azimuddin @ Alimuddin I di Sulu, beberapa ahli Majlis Diraja Sulu dan rakyat Sulu telah bersetuju melantik Raja Muda Datu Bantilan menaiki takhta Sulu dan menjadi Sultan Sulu dengan gelaran sebagai Sultan Bantilan Muizzuddin. Baginda memerintah dari tahun 1748 sehingga 1763.

Takhta kesultanan Sulu kemudianya digilirkan antara beberapa pewaris daripada Keluarga Pertama dan Kedua ini. Hinggalah kepada Sultan Sulu yang terakhir daripada Keluarga Kedua iaitu Maharajah Adinda Sultan Muhammad Aranan Puyo. Namun, memandangkan usia beliau yang telah lanjut dan tua, beliau kemudian menyerahkan takhtanya kepada seorang pewaris daripada Keluarga Pertama iaitu Sultan Jamalul Azam. Takhta Sultan Sulu kemudiannya dimonopoli sepenuhnya oleh Keluarga Pertama yang kemudiannya dikenali dengan nama keluarga 'Kiram'. Memandangkan tempoh Maharajah Adinda Sultan Muhammad Aranan Puyo menaiki takhta tidak sampai seminggu, nama baginda sering digugurkan dalam senarai salasilah Sultan-sultan Sulu hingga menyebabkan hak keturunan Keluarga Kedua dinafikan dan tidak diketahui oleh para pewaris daripada Keluarga Pertama pada hari ini. Waris daripada Keluarga Kedua ini kemudian dikenali dengan nama keluarga 'Maharajah Adinda' dan mereka masih mempunyai hak untuk menuntut takhta Kesultanan Sulu jika ia termansuh disebabkan oleh tindakan daripada Keluarga Kiram ini.

Petunjuk daripada Geran Pajakan Penyerahan Kekal Sabah

Penjanjian antara Sultan Sulu Dengan Gustavius Baron De Overback. Ini adalah salinan kerana penjanjian asal adalah dalam tulisan jawi.

Dalam geran yang ditandatangani bagi pajakan secara kekal bagi wilayah Sabah, dinyatakan sebanyak empat kali perkataan "Pewaris dan Penyambung" atau dalam Bahasa Inggerisnya "The Heir and Successor". "Pewaris" yang dimaksudkan disini ialah Keluarga Kiram yang ketika itu memonopoli jawatan Sultan Sulu, sementara "Penyambung" yang dimaksudkan ialah Keluarga Maharajah Adinda, yang berhak untuk menuntut kembali takhta Kesultanan Sulu sekiranya terjadi apa-apa perkara yang menyebabkan ianya termansuh oleh Keluarga Kiram. Pajakan yang dikurniakan oleh Sultan Sulu dahulu merupakan penyerahan secara kekal sebagaimana yang dinyatakan dalam perjanjian tersebut "selagi ada bintang dan cakerawala". Disebabkan itulah, mana-mana waris Kesultanan Sulu pada hari ini tidak boleh lagi mempersoalkan apatahlagi menuntut kekuasaan terhadap Negeri Sabah. Kuasa yang boleh dipohon oleh para waris Sultan Sulu yang benar-benar berhak hanya dari segi tuntutan wang pajakan semata-mata.
Pulau / Sepoh Janggi

Keturunan Waris Kesultanan Sulu merupakan saudara kepada Kesultanan Brunei. Sultan Mohammmad Hassan, Sultan Brunei ke-9, telah menyerahkan satu "Lambang Pusaka”, iaitu belahan biji benih Coco De Mer, yang dipanggil di Sulu sebagai "Pulau Janggi", dan di Brunei sebagai "Sepong/Sepoh Janggi". Pulau Janggi ini telah diberikan kepada Putera Bongsu / Pangiran Shahbandar Maharajalela, yang telah dihantar untuk menjadi Sultan Sulu sekitar tahun 1600 dengan gelaran Sultan Mawalil Wasit I.

Pulau Janggi @ Sepoh Janggi (Coco de Mer) ini hanya diamanahkan kepada Keluarga Maharaja Adinda, bukan kepada Keluarga Kiram atau Shakiraullah". Ini bertujuan sebagai bukti akan kesahihan hak pewaris kedua sebagai pewaris dan penyambung kepada Kesultanan Sulu (The Heirs and Successors). Juga merupakan pewaris yang sememangnya berkelayakan sepenuhnya untuk menuntut hak ke atas Wilayah dan Harta Milik Kesultanan Sulu iaitu sekiranya apa-apa perkara yang tidak diingini terjadi kepada Sultan Sulu daripada “Pewaris Pertama”.

Bayaran sewaan yang dibayar oleh kerajaan Malaysia kepada Sultan Sulu pada 2003 berjumlah 77,442.36

Pulau Janggi @ Sepoh Janggi ini telah dipulangkan ke Muzium Brunei oleh Pewaris Maharajah Adinda yang bernama Datu Aliuddin Haddis Pabila bin Datu Syeikh pada 4 Mei 1978 dan telah disahkan kebenarannya oleh Pengarah Muzium Brunei pada masa itu. Pihak Muzium Brunei telah mengesahkan ketulenan Barang Pusaka tersebut dan mengesahkan hanya “Pewaris Kedua” sahaja yang berhak untuk menuntut takhta Kesultanan Sulu yang telah kosong pada hari ini.

Bersambung kerana banyak lagi pendedahan akan dilakukan oleh pihak kami.

Catatan Paling Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...