Translate

Mesti Baca

Sabtu, 25 Februari 2012

Kekuasaan Allah S.W.T.

Diriwayatkan bahawa Allah s.w.t. hendak menciptakan langit dan bumi, lebih dahulu menciptakan suatu benda berwarna hijau yang besarnya beberapa kali ganda besar langit dan bumi. Kemudian dengan kekuasaanNya, Allah melihat benda itu dengan pandangan yang tajam sehingga berubah menjadi air dan Allah melihat pula pada air itu, maka mendidihlah air itu dan muncullah dari padanya buih dan wap serta selalu bergerak kerana takut kepada Allah s.w.t. Dari sebab itu air akan selalu bergerak sampai hari kiamat.

Dan selanjutnya Allah menciptakan langit dari wap dan menciptakan bumi dari buih. Kemudian Allah mengutus salah satu malaikat dari bawah Arsy turun kebumi sehingga masuk dibawah bumi yang sebanyak tujuh maka diletakkanlah bumi diatas pundaknya, sedang tangannya yang satu dibahagian timur dan tangan yang satunya dibahagian barat kedua-duanya terbeber memegangi tujuh bumi dengan kencangnya.

Kedua kakinya tidak mendapatkan sesuatu untuk berpijak, maka Allah menurunkan seekor sapi jantan dari Syurga Firdaus yang bertanduk tujuh puluh ribu dan bersendi/kaki empat puluh ribu. Maka kaki malaikat tadi menginjak punggung bagian lemak (bagian punggung yang menonjol) sapi, namun telapak kakinya belum dapat menapak. Maka Allah menurunkan batu mutiara hijau dari tingkat syurga yang paling tinggi; berat mutiara hijau itu perjalanan lima ratus tahun dan Allah meletakkannya diatas punggung sapi sampai kebahagian ekor belakangnya, sehingga kedua telapak kaki malaikat sampai boleh menginjak tepat pada sapi tersebut.

Sedangkan tanduk sapi tersebut kelihatan menonjol keluar dari bagian bumi. Sapi tersebut dilaut dan dia bernafas setiap hari dua kali. Apabila sapi itu bernafas, maka air laut menjadi pasang dan apabila dia menahan nafasnya maka air laut menjadi surut kembali.

Sapi tersebut tidak mendapatkan sesuatu untuk berpijak, maka Allah menciptakan batu sebesar tujuh langit dan bumi sehingga kaki sapi itu memijak pada batu itu dan batu itu pun berayun belum terletak pada sesuatu apapun. Maka Allah menciptakan seekor ikan besar yang bernama 'Nun' panggilannya 'Yalhub' dan laqubnya 'Bahmuut'. Kemudian Allah meletakkan batu tadi diatas punggung ikan itu sedang seluruh badannya kosong sama sekali. Dan ikan itu diatas laut, dan laut itu dimata/pusar angin dan angin itu diatas kudrat dan kekuasaan Allah.

Kata Ka'abul Akhbar: "Sesungguhnya iblis telah masuk didalam badan ikan yang diatasnya terdapat bumi keseluruhannya, pohon-pohon, bermacam-macam binatang dan lain sebagainya, serta berkata ikan itu, 'Lemparkanlah saja dari punggungmu segala sesuatu yang memberatkan kamu".

Ka'ab berkata: "Sesungguhnya ikan sudah bermaksud akan melaksanakan, akan tetapi Allah mengutus seekor binatang kecil yang masuk kedalam rongganya dan sampai kepada otaknya, maka melonjaklah ikan minta perlindungan kepada Allah dari binatang tadi. Dan Allah pun mengizinkan binatang itu, maka keluarlah binatang itu".

Kata Ka'ab seterusnya: "Sesungguhnya ikan itu masih melihat kepada binatang dan binatang itupun masih melihat kepada ikan. Sehingga bilamana ikan itu akan berbuat sesuatu, maka binatang itupun kembali masuk kerongga ikan seperti semula".
Ikan ini, ialah yang dijadikan sumpah oleh Allah dalam firmannya;
نٓ‌ۚ وَٱلۡقَلَمِ وَمَا يَسۡطُرُونَ (١)
"Nuun, demi qalam dan demi apa-apa yang mereka tulis"
Surah al-Qalam
 Telah benarlah Allah Yang Maha Agung. Waa'llahualam.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

ini cerita dari kitab Israeliat, jgn percaya sgt.

Gerakan Anti Najib/Rosmah berkata...

Sebenarnya banyak cerita-cerita yang saya dapat bersumberkan nas-nas yang lemah dan anda diminta menggunakan budibicara anda sepenuh dengan merujuk kepada orang-orang yang alim... Waa'llahualam.

Catatan Paling Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...