Translate

Mesti Baca

Sabtu, 25 Jun 2011

Larangan Polis Tidak Sah Kerana Polis Langgar Lari Perlembagaan Negara.

Pakar perlembagaan Abdul Aziz Bari berpendapat tindakan pihak polis malarang perhimpunan BERSIH pada 9 Julai depan bukan sahaja tidak sah, malah melanggar perlembagaan.

"Mereka bertindak secara tidak sah apabila secara umum memaklumkan tidak akan mengeluarkan permit.

NONE"Sebagai pihak berkuasa awam, mereka hanya boleh membuat keputusan apabila permohonan dibuat," kata pensyarah Universiti Islam Antarabangsa itu kepada Malaysiakini.

Abdul Aziz (kanan) menjelaskan, bawah perlembagaan, polis perlu menimbangkan setiap permohonan permit dan tidak patut membuat sebarang pertimbangan tidak wajar.

Beliau berhujah, polis membuat penghakiman awal berhubung perkara itu dan sekali gus menentang undang-undang.

Paling teruk apabila ia bertentangan dengan hak yang dijamin dalam perlembagaan.

Katanya, mengikut Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Perskutuan, polis tiada sebarang hak melarang perhimpunan aman yang dijamin.

"Hatta mahkamah juga tidak boleh melakukannya," kata pensyarah undang-undang itu.

Penganalisis: Pakatan Cuba Kekal Momentum

Perhimpunan haram yang dicadangkan oleh kumpulan pengacau pada 9 Julai sebenarnya adalah satu cubaan untuk mengekalkan momentum pembangkang bagi menghadapi pilihan raya akan datang, kata penganalisis politik.

Pensyarah Sains Politik Universiti Teknologi Mara (UiTM) Dungun, Asri Salleh berkata selain itu kumpulan itu juga mahu menguji populariti mereka atau 'to test the waters' untuk menilai sejauh mana sokongan terhadap mereka selain mencetuskan rasa benci rakyat terhadap kerajaan.

"Mereka ini juga boleh dianggap sebagai mereka yang sengaja mencabar undang-undang yang ada. Agenda mereka hanya mahu berhimpun. Ini boleh mencetuskan bahaya (kekacauan) di ibu kota.

"Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sudah menawarkan untuk berbincang dan sebagainya. Kenapa mereka tolak? Kenapa tak mahu buat di stadium dan sebagainya, seperti yang dicadangkan sesetengah pihak?" katanya kepada Bernama di Kuala Lumpur.

Asri juga mempersoalkan sama ada aspek keselamatan di dalam perhimpunan itu boleh dijamin oleh pihak penganjur demonstrasi haram dalam ribuan orang yang bakal hadir sebagaimana didakwa kumpulan berkenaan.

"Kalau 100,000 orang nak berhimpun apa jaminan mereka (penganjur) bahawa perhimpunan itu terkawal. Dalam istilah psikologi, dalam kumpulan terdapat segelintir yang akan bertindak mengambil sikap 'mob behaviour' (tingkah laku samseng). Ahli politik dan psikologi tahu perkara ini.

"Tambahan lagi dalam hal ini, yang dilakukan di tempat terbuka... tindakan yang mungkin tidak ada apa-apa pada asalnya boleh bertukar ganas. Sebagai contoh... lihat di dalam stadium sekalipun, di dalam tempat tertutup rusuhan tetap tercetus dengan awalnya hanya sedikit pergaduhan," katanya.

Beliau berkata apabila seekor tebuan menyerang musuhnya, yang lain turut berbuat demikian.

Asri berkata sekiranya perkara ini berlaku, tentunya pihak polis yang akan dipersalahkan kelak, sedangkan pihak berkuasa sejak awal lagi sudah memaklumkan bahawa perhimpunan itu haram dan tidak mendapat permit untuk berkumpul.

Katanya, provokasi pula boleh didalangi mana-mana pihak dan ini boleh menyebabkan situasi tidak terkawal, tambahan pula tiga lagi kumpulan dijangka turut berkumpul pada hari yang sama iaitu Pemuda Umno, PERKASA dan orang awam.

"Agak menghairankan juga kenapa setiap kali demonstrasi hanya di Jalan Tuanku Abdul Rahman. Kenapa tidak di Jalan Bukit Bintang dan sebagainya? Pastinya ada udang di sebalik batu oleh pengajur dalam memilih lokasi itu," katanya.

Dari sudut perlembagaan walaupun perhimpunan dibenarkan namun ia mestilah dibaca dengan klausa atau perkara yang lain supaya tidak menjejaskan keselamatan atau perniagaan dan rakyat yang lain yang berhak menjalani rutin harian mereka dalam aman, tambahnya.

Sementara itu Pensyarah Kanan Sains Politik Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) Abdul Ghapa Harun berkata situasi itu boleh dilihat dalam dua aspek iaitu golongan yang menyokong demonstrasi dan yang membantah demonstrasi.

Beliau berpendapat senario berkenaan ialah di mana satu pihak yang mengatakan bahawa perhimpunan ini dibolehkan kerana untuk memperlihatkan tuntutan-tuntutan selaras dengan Perlembagaan Persekutuan seperti hak bersuara dan hak untuk berhimpun.

Katanya, mana yang dilihat baik adalah bergantung kepada bagaimana seseorang membina pandangan daripada perspektif mana yang dipilih.

Beliau berkata bagaimanapun perlu dilihat juga situasi di mana orang yang berhimpun tidak menyusahkan orang lain daripada sudut keamanan, ekonomi dan sebagainya.

"Perhimpunan ini dikatakan tidak mendapat kebenaran oleh pihak berkuasa jadi pihak berkuasa perlu memikirkan, menilai dan mentafsir apa yang sepatutnya dibuat dalam situasi di mana berlakunya perhimpunan atau tidak berlakunya sebarang perhimpunan untuk mengelakkan sebarang kekacauan berlaku," katanya.

Beliau lebih cenderung supaya polis bertindak sebelum perhimpunan haram itu bermula dengan mengambil langkah-langkah tegas yang diperuntukkan oleh undang-undang negara demi menjaga kestabilan dan keharmonian.
BERSIH: Lagi Laporan Polis

Lagi laporan polis dibuat bagi mendesak Kementerian Dalam Negeri (KDN) mengambil tindakan tegas terhadap penganjur yang masih berdegil untuk mengadakan perhimpunan haram pada 9 Julai ini sungguhpun tanpa permit polis.

Ketua Penerangan Gerakan Belia 4B, Azizan Othman membuat laporan di Balai Polis Subang Jaya di Kuala Lumpur hari ini.

“Kami berharap agar pihak berkuasa dapat mengenakan tindakan yang keras terhadap penganjur perhimpunan haram itu bagi membendungnya," katanya kepada pemberita selepas membuat laporan itu.

Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga Sungai Kantan, Hulu Langat Mejar (B) Harun Hashim turut membuat laporan polis meminta KDN mengambil tindakan tegas.

"Kalau nak buat pun buatlah di dalam stadium, tak payah buat secara terbuka sehingga menimbulkan kekecohan seperti sebelum ini," katanya.
Sumber: Malaysiakini, Bernama.

Ghaib: Inilah Kepakaran Yang Ada Pada Polis.


Ahli Parlimen Puchong, Gobind Singh Deo hari ini tampil di ibu pejabat Polis Bukit Aman menyerahkan memorandum berhubung lima lelaki yang didakwa hilang di Sri Kembangan pada 4 April lalu.

Beliau ditemani 10 orang ahli keluarga mangsa dilihat berkumpul di luar perkarangan ibu pejabat Polis itu kira-kira jam 11.50 pagi sebelum beredar kira-kira 30 minit kemudian.

Memorandum dua tuntutan itu diserahkan kepada timbalan pengawal pusat kawalan ASP LV Ariva mewakil Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar.

teoh family sue macc officer intimidate prontip 050110 gobindDalam sidang media ringkas selepas penyerahan itu, Gobind (kanan) berkata, mereka mahukan pengesahan sama ada kelima-lima lelaki India itu ditahan polis tidak kira di peringkat mana.

Ini kerana jika benar, perkara itu tidak menghormati hak mereka kerana anggota keluarga patut dimaklumkan di mana lokasi mereka ditahan, tambah wakil rakyat DAP itu.

Dalam tuntutan kedua pula, menurut Gobind lagi, beliau dan ahli keluarga mahukan penjelasan insiden yang disyaki mereka sebagai penculikan itu.

Menurutnya pihak keluarga mangsa juga telah melakukan siasatan sendiri dan telah memberikan maklumat berkaitan serta "bukti" kepada pihak polis.

"Selain itu, pihak keluarga mengesyaki berkemungkinan kelima-lima lelaki ditahan pihak polis," katanya.

Ditanya tindakan selanjutnya, Gobind berkata, beliau akan membangkitkan perkara ini dalam sidang parlimen pada Selasa depan.

"Saya akan meminta Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein menyiasat perkara sebenar," katanya. Malaysiakini

Selasa, 21 Jun 2011

Pengalaman Gua Melihat Karomah Seorang Alim.

Gua bukannya ahli PAS tetapi gua sokong dasar parti itu yang berpegang kepada Al-Quran dan Hadis sebagai perlembagaan tertingginya. Gua sebenarnya disenangi oleh ahli PAS dan juga ahli Umno kerana gua boleh berbahas tentang apa-apa isu pun berkaitan politik. Gua mengenali PAS pada 1977, iaitu setahun sebelum PAS kehilangan Kelantan.

Ramai kenalan gua terdiri dari ahli Umno dan keluarga gua pula adalah penyokong kuat PAS walau pun gua sendiri bukan ahli mana-mana parti. Gua selalu mengikuti ceramah-ceramah PAS dan Umno, gua bukan jenis terima bulat-bulat apa yang dikatakan para pemimpin Umno atau pun pemimpin PAS. Dulu gua menyokong Anwar semasa beliau memimpin ABIM bersama dengan al-Marhum Ustaz Fadhil Noor. 
Ketika itu TG Haji Hadi adalah Yang Dipertua Abim Terengganu sebelum beliau meletak jawatan dari kerajaan Terengganu yang dipimpin Wan Mokhtar. Sebenarnya jawatan TG Haji Hadi ialah pagi masuk petang balik, tiap-tiap bulan terima gaji. Beliau disediakan sebuah meja dan sebuah kerusi tanpa melakukan apa-apa kerja kerana Wan Mokhtar cuba mengikat beliau dari masuk politik selepas pulang dari pengajiannya dia di Asia Barat. 

Ini adalah cerita yang beliau ceritakan pada gua semasa gua bertandang di rumahnya bersebelahan masjid Rusila dan masa itu beliau telah menjawat sebagai Timbalan Presiden PAS. Dua minggu sekali beliau datang mengajar agama di kampung orang tua gua yang terletak diperdalaman daerah Marang. Gua pernah bersama-sama ahli PAS memenangkan beliau untuk ahli parlimen Marang dan Dun Rusila pada 1990.
Waktu itulah wujudnya pengundi hantu yang dibawa dari Pekan, Pahang iaitu pekerja kilang milik seorang bilioner yang terkorban dalam nahas helikopter di Pahang. Jika tidak kerana kerja keras ahli-ahli PAS, pasti TG Haji Hadi akan kecundang kerana lebih 3000 ribu pengundi hantu dapat ditahan. Walau pun gua bukan ahli PAS tetapi gua menghormati beliau sebagai seorang Tok Guru.

Gua selalu mendengar cerita-cerita tentang 'Karamah' beliau, tetapi bagi gua ianya hanyalah sebagai berita dari penyokong fanatik beliau. Untuk segelintir lu yang kurang tahu tentang apa itu 'Karomah', maka gua story sikit kat lu. Gua pun bukan tahu sangat walau pun gua banyak membaca tentang Karomah-Karomah orang alim seperti Sheikh Abdul Kadir Jailani, Tok Kenali, Tokku Paloh, Tuan Tulis dan ramai lagi.

Karomah ialah suatu perkara yang luar biasa di mana akal kita pun tidak boleh memikirkannya kerana ia cukup luar biasa. Karomah hanya diberikan kepada orang-orang alim atau ahli sufi sebagaimana Allah s.w.t. memberikan Mukjizat kepada Rasul-Rasul Nya dan sebesar-besar Mukjizat ialah Al-Quran yang diturunkan kepada kekasih Nya Rasulullah s.a.w. Sepertimana Allah s.w.t. berfirman, "TidakKU jadikan alam ini melainkan kerana kasihKU terhadap Nur Muhammad.

Dengan kekuasaan Allah s.w.t. kepada hambanya, gua telah ditunjukkan di hadapan mata gua sendiri kehebatan TG Haji Hadi dan cerita ini gua kongsikan bersama lu all. Pada satu malam di mana giliran TG Haji Hadi mengajar kuliah agama di kampung orang tua gua. Kebiasaaannya gua akan ke masjid untuk mendengar kuliah agama dan solat bersama-sama dengan  TG Haji Hadi.

Nak jadikan cerita, kebetulan hari itu gua keberatan untuk ke masjid dan gua hanya duduk kat lambor (beranda) rumah ajer. Kuliah TG Haji Hadi boleh didengar melalui pembesar suara dan kebetulan pula rumah gua hanya 40 meter sahaja dari masjid. Selepas solat Maghrib kuliah pun bermula, gua dapat mendengarnya dengan jelas.

Tiba-tiba kedengaran guruh dan petir yang amat kuat dengan ribut berserta hujan yang lebat. Tidak semena-mena elektrik terpadam di seluruh kampung orang tua gua kerana ia dialirkan oleh satu pencawang kecil yang terdapat di kampung itu. Biasa ler bagi sebuah kampung yang terpencil dari daerah Marang bila berlaku blockout, semua rumah terpadam tetapi masjid tempat TG Haji Hadi cerah benderang seperti tiada apa-apa yang berlaku.

Semua orang yang berada didalam masjid tidak mengetahui apa yang berlaku. Selepas kuliah yang disampaikan oleh TG Haji Hadi hampir selesai, elektrik kembali pulih dengan izin Allah s.w.t. Ketika itulah gua terpegun dan tidak semena-menannya bulu roma gua naik menegak kerana melihat sendiri keajaiban yang Allah s.w.t. tunjukkan kepada gua.

Keesokan paginya gua story kat orang-orang tua yang berada dalam masjid apa yang berlaku, mereka semua terkejut dan mengucap panjang mendengar cerita gua. Gua rasa inilah keajaiban yang hanya  sekali dalam seumur hidup, gua dapat menyaksikan 'Karomah' seorang alim. Gua memang banyak mendengar Karomah TG Nik Aziz dan TG Hadi Hadi tetapi inilah pertama kali gua melihat di hadapan gua dalam keadaan sedar dan waras. Gua ada tanya kat ustaz-ustaz dan mereka kata gua dikira bertuah melihatnya.

Kalau Rosmah ker, pemimpin Umno ker, Perkosa ker, Pukida ker dan yang sewaktu dengannya, gua boleh kata hari-hari dengar dan lihat KARAMamah mereka, malah lebih hebat lagi. Pagi ada kat Malaysia, petang dah ada kat Qatar, sampai Qatar tangan kosong, tiba-tiba RM300,000 jatuh dari siling. Pergi New York dengan tangan kosong, bila balik penuh barang 2 kontena. Pagi ada kat Seri Perdana, malam dah ada kat hotel bajet USD 30,000 satu malam. Inilah sebahagian KARAMamah yang dimiliki oleh Rosmah, belum lagi yang lain-lain. Kalau nak story KARAMamah mereka semua, gua kena karang buku 20 jilid.

Apa Yang Tidak Kena Dengan Rosmah Dan Najib.

rosmah 
 Gambar paling cun Rosmah macam anak dara.... Botox oh Botox, apa yang kau lakukan pada 'First Lady' kami
Apa yang tidak kena dengan Rosmah.

Sharifah Rodziah Syed Alwi Barakbah (isteri Tunku Abdul Rahman) tidak pernah dilihat sebagai beban (burden) kepada suaminya. Begitu juga dengan Tun Rahah Tan Sri Noah (isteri Tun Razak) dan Tun Suhaila Tan Sri Noah (isteri Tun Hussein Onn).

Malahan Tun Dr. Siti Hasmah Mohd Ali (isteri Tun Mahathir), Datin Seri Endon Mahmood dan Datin Seri Jean Abdullah (kedua-duanya isteri Tun Abdullah Ahmad) pula dilihat sebagai pendokong kuat kerjaya suami mereka – yang semuanya Perdana Menteri. Mereka dilihat sebagai isteri-isteri PM yang sangat supportive. Imej mereka baik dan mereka disayangi rakyat jelata.

Seingat saya, paling teruk pun yang dikutuk dalam kalangan mereka adalah Tun Dr Siti Hasmah. Itu pun kerana dikatakan bahawa Tun Siti Hasmah memakai rambut palsu. Itu sahaja. Ia hanyalah kutukan untuk memuaskan hati pihak-pihak tertentu yang sakit hati. Tiada lebih.

Namun malangnya, wanita pertama negara pada masa ini sangat kontradik. Dia tidak dilihat sebagai aset sebaliknya liabiliti. Ini pertama kali berlaku dalam sejarah negara tercinta kita, Malaysia.

Satu masa yang lalu, dua orang pelajar UM ditangkap kerana didakwa cuba mensabotaj kehadiran Rosmah Mansor ke Universiti Malaya. Secara jujurnya, saya juga tidak bersetuju dengan apa yang mereka lakukan (jika benar mereka melakukan). Namun pada masa ini, bukan lagi untuk fikirkan soal setuju atau tidak. Ia dah jadi soal yang sudah lepas, sejarah. Pada masa ini, kita harus memikirkan kenapa sebegitu teruk imej wanita pertama negara Malaysia kita ini. Di mana silapnya?

Datin Seri Rosmah Mansor mungkin akan kembali menjawab . “I’m not a politicion and i’m not running for any post, i’m just the wife of a politician” – satu jawapan yang ringkas tapi sangat luar biasa mengerikan. (Sumber)

Apa yang tidak kena dengan Najib dan Rosmah.

Sebelum rakyat dan ahli-ahli UMNO memberikan lagi sokongan kepada Dato' Seri Najib Tun Razak sebagai Presiden Parti dan Perdana Menteri negara, wajarlah tingkahlaku dan dosa anak Perdana Menteri kedua Malaysia ini diselidiki sepenuhnya. Tolak ketepi dahulu kebarangkalian pengbabitannya dengan pembunuhan ngeri Altantuya Sharibuu yang mengaibkan kerajaan Malaysia di mata dunia. Imbasan ringkas sejarah busuk Najib dan isterinya Rosmah sudah cukup untuk mengajar kita betapa bahaya parti dan negara jatuh ke tangan gandingan suami-isteri (atau lebih sesuai, ISTERI-suami) ini.

Belum sempat keperitan hati keluarga mangsa-mangsa Helikopter Nuri diubati, kronisme dan nepotisme Najib-Rosmah terserlah dengan penggantian Nuri dengan Eurocopter, meskipun ia merupakan model paling mahal sejauh 25% dan tidak diuji medan perang. Mengapa Najib sewaktu menjadi Menteri Pertahanan sekian lama enggan memeterai perjanjian untuk Sikorsky Blackhawk yang jauh lebih murah dan mempunyai rekod cemerlang di zon-zon perang?

Jawapannya datang dalam bentuk seorang adik bernama Nazim Razak yang muncul berkecimpung dalam isu-isu pertahanan negara sungguhpun merupakan seorang arkitek. Dengan rangkaian luasnya dengan pencipta-pencipta Eurocopter, Nazimlah sebenarnya yang menandatangani perjanjian Eurocopter sekaligus meraih komisen besar sewaktu rakyat Malaysia sibuk memikirkan kos sara hidup yang kian meningkat.

Yang cukup membimbangkan kita, sebenarnya bukan Najib yang berkomplot langsung dengan adiknya Nazim dalam hal Eurocopter ini. Tetapi isterinya Rosmah, yang berkelakuan seperti wanita sihir atau "witch" dalam cerita kanak-kanak Inggeris! Rosmah cukup bijak; wanita durjana ini menghabiskan wang yang diberi Nazim, untuk bersuka ria di London. Siapa tak kenal Rosmah dan perangai borosnya itu di negara perantauan. Dalam satu kes, cukai-tambah-nilai sahaja dilaporkan oleh penguatkuasa di England sebanyak 50, 000 pound (sekitar RM350 000)! Jika cukainya yang tak sampai 20% pun sudah bernilai RM350 ribu bayangkanlah berapa tinggi nilai sebenar perbelanjaannya.

Tak cukup lagi dengan keborosan di kedai-kedai mewah di London, Rosmah juga menghabiskan RM 500 ribu untuk pembedahan plastik dan botox di London tahun lepas. Jika tak percaya, lihat sajalah wajah wanita sihir itu dulu dan sekarang; mustahil cukup tempe di Malaysia ini!

Mungkin sikap Rosmah ini tidaklah memeranjatkan, jika kita lihat sejarahnya yang lampau. Sudahlah mencuri suami orang (Najib pada awalnya berkahwin dengan Tunku Puteri), Rosmah cuba sedaya upaya menghalang Najib untuk menghadiri majlis akad nikah anaknya sewaktu bersama Tunku Puteri, Nizar Najib bersama anak usahawan mahsyur dan bekas Exco Wanita UMNO Malaysia Dato' Maznah Hamid. Kuatnya pengaruh Rosmah ke atas suaminya, Najib hampir-hampir akur dengan saranan Rosmah untuk tidak ke majlis tersebut.

Setakat ini sahaja bahagian satu siri Rosmah Bakal Perdana Menteri Malaysia.
Tiga isu yang dikupas setakat ini:

1) Perjanjian kronisme Eurocopter yang menguntungkan Rosmah
2) Perbelanjaan lumayan Rosmah di London (wang rakyat!!)
3) "Queen Control" hinggakan perkahwinan anak sah Najib pun tidak direstui

Ahad, 19 Jun 2011

Dari Pakida Jadi Pukida, Samseng Kampung Pinang Sebatang Batu Dua.


Nampaknya puak-puak celaka semakin bangga dengan penyertaan Perkosa yang ahlinya adalah kumpulan yang bangga dengan sikap perkauman Melayu mereka yang sempit dan Pukida (Pakida) pula adalah kumpulan samseng taik kucing. Jika pihak polis ingin melihat perhimpunan BERSIH 2.0. berjalan lancar tanpa gangguan, dua kumpulan Melayu celaka yang tidak sedar diri ini patut dibuat tangkapan pencegahan kerana inilah orang-orang yang akan melakukan provokasi terhadap perhimpunan pada 9 Jul nanti.

Ahli-ahli Pukida cukup bangga dengan kumpulan ini kerana mereka merasakan tiada siapa yang berani menyentuh mereka, gengstar Melayu katakan. Marah sangat mereka dengan filem yang diterbitkan oleh David Teoh, kononnya beliau telah membocorkan perkataan dan perbuatan rahsia yang hanya diketahui oleh ahli-ahli Pukida sahaja. Itu kata para Ayahanda, tetapi bagi yang berpangkat abang-abang dan adik-adik, mereka tidak bersependapat dengan Ayahanda mereka kerana mereka cukup bangga dengan filem tersebut.

Gua nak kongsi cerita sikit dengan lu all tentang puak-puak Pukida nih. Dua tahun lepas, gua ada meeting kat KL dan gua tinggal kat hotel yang tak perlu gua sebutkan selama 4 hari 3 malam. Satu malam tu, gua turun kat bawah hotel gua untuk ambil angin malam dan jalan-jalan di sekitar hotel yang gua diami.

Tiba-tiba di sebelah kiri hotel tersebut, gua dengar satu pertengkaran berlaku dan ianya menjadi kecoh. Gua pun pergi ler tengok apa sebenarnya yang berlaku kerana di situ sudah ada pengawal hotel yang gua diami tetapi mereka hanya menjadi penonton sahaja. Gua tengok 3 orang yang yang berbadan gempak dan berkepala botak sedang memarahi seorang wanita Melayu. 

Salah seorang lelaki tersebut yang gua anggap sebagai ketua mereka memaki hamun perempuan tersebut bersama 2 lelaki berbangsa bangla yang bekerja dengan perempuan itu. Gua cukup kenal dengan perwatakan 3 lelaki Melayu kerana mereka memang dari puak Pukida, mungkin geng 808 atau 88 kut. Rupa-rupanya mereka sedang berebut kawasan parking kerana di sekitar hotel itu banyak kelab-kelab malam. Gua tengok salah seorangnya sedang memegang sebatang besi yang boleh laras seperti pihak polis iaitu sb-sb gunakan. 

Dua orang bangla tu hanya duduk tanpa berani mengangkat kepala, gua tengok mereka dalam ketakutan dan perempuan Melayu hanya menangis meminta belas kasihan. Bila lelaki botak lihat orang semakin ramai, beliau semakin berlagak dengan meninggikan suaranya. Keadaan semakin tidak terkawal kerana gua lihat lelaki itu seperti cuba hendak memukul perempuan Melayu itu dan masa itu ler gua sorang masuk campur.

Gua pergi rapat kat lelaki itu dan gua tanya 'Apahal Bro', itu sahaja pertanyaan gua dan serta merta nada suaranya mula perlahan, biasa ler bila mabuk. Gua jeling kat sorang lagi si botak yang memegang batang besi boleh laras. Bila gua berpaling kepada lelaki tersebut, terus dia menyembunyikan batang besi tersebut. mungkin dia tengok badan gua yang boleh tahan besar.

Gua tarik lelaki yang buat kecoh tu dan gua kata kat dia, 'Lu tak malu ker kat orang ramai yang sedang tengok tu dan apa citer lu kecoh-kecoh ni. Lu Melayu perempuan tu pun Melayu'. Lepas tu dia citer sama gua yang kawasan tu dia punya tapi bila gua tanya perempuan itu, dia kata kawasan parking tu dia sewa dari pemiliknya. Gua dah boleh agak, ini mesti kerana perempuan tu tak bagi duit pelindungan, kaki pau katakan.

Dia kata, dah ler baru balik dari Ipoh dan letih pun belum hilang tiba-tiba tengok kawasan dia dah diambil alih oleh wanita Melayu tersebut (tak dapat duit pau). Lu tahu ler masa tu Pukida tengah buat provokasi kat Ipoh kes BN rampas kembali dari PR dan masa tu kat Ipoh memang panas. Gua bukan nak kata gua ni berani, tapi memang gua halau tiga ekor Pukida taik kucing. Mereka tak berani nak tanya gua sape dan apasal gua masuk campur hal dia orang.

Lepas tiga ekor Pukida itu blah, gua tanya wanita Melayu yang sedang menangis tu apa sebenarnya yang berlaku. Lalu dia citer kat gua kisah sebenarnya yang dia memang sewa tapak tu dari pemiliknya yang berbangsa Cina dengan bayaran sebanyak RM 2,000 sebulan. Parking tu bukan besar pun hanya boleh muat 6 buah kereta ajer dengan dibantu oleh dua pekerjanya yang berbangsa bangla.

Dia story kat gua, dah lah dia janda dan tanggung orang tuanya beserta dua anaknya, nak bayar gaji lagi lepas tu nak kena bayar duit pelindungan pulak Macam mana dia nak hidup, jika tolak semuanya berapa sangat yang dia dapat. Gua tanya dia kenapa tak buat laporan polis, dia kata tak berani kerana kawasan tu memang tiga ekor Pukida itu yang jaga dan tak tahu macam mana nak buat laporan polis.

Lalu gua surah perempuan itu tunggu kat bawah hotel kerana gua nak naik kat bilik gua untuk mengambil komputer gua. Gua taip kat komputer gua laporan itu, lepas tu gua tolong salin dan bagi kat dia. Gua suruh perempuan buat laporan polis bila dah habis kerja kerana gua jamin tiga ekor Pukida itu tidak akan berani datang punya. Gua kata besok pun tak apa, janji dia lapor kes itu kat polis.

Dia sebenarnya serba salah kerana takut akan ugutan tiga ekor Pukida itu jika dia buat laporan polis. So.... gua story kat dia bila dah buat laporan polis, pasti polis akan meronda ditempat itu dan jika apa-apa berlaku, pihak polis sudah mengetahui siapa suspek untuk dicari. Puak-puak ni dah muka macam parpusial, perangai pun macam sial.

Inilah kerja Pukida, lepas togok sampai mabuk mula ler cari mangsa untuk dipau dan mereka hanya berani bila mereka ramai ajer. Gua bukan kata gua ni berani, tetapi kalau nak jual bila-bila masa ajer gua beli. Kalah atau menang nombor sepuluh pasal bagi gua kerana gua sudah masak sampai garing tentang perangai puak-puak pencacai celaka tahap sial ni. Macam blogger-blogger fasik tahap sial yang ugut bunuh gua lepas tu nak bakar gua, apa yang gua boleh katakan pada puak-puak sial ini.

"Lu taik jer besar tapi hati macam tikus, mungkin tikus pun lebih berani dari lu pasal tikus curi-curi pun depan mata  tapi lu all hanya berani tulis dalam komen ajer". Sebab itulah gua sumpah para celaka-celaka sial ini baik lu Pukida ke, Perkosa ke, Rosmah puaka ke, si Kitol taik hidung masin ke, blogger fasik gomo mak kamu ke, blogger celaka mabuk air kopi ke, blogger-blogger nyamuk yang baru nak jadi celaka, gua langsung tak hairan sama lu.

Sikap Pengecut Yang Ada Pada Najib, Pidato mat sabu Dibatalkan.

Penampilan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu sebagai seorang daripada pemidato semasa pelancaran Pasukan Lifeline4Gaza (LL4G) Malaysia malam tadi dibatalkan.

Menurut Harakahdaily, difahamkan pembatalan itu dibuat oleh pihak penganjur setelah “mendapat tekanan” daripada Pejabat Perdana Menteri.

"Pihak JPM maklumkan kepada kita, Datuk Seri Najib tak nak Mohamad Sabu menyampaikan pidato.

poster Lifeline4Gaza (LL4G) Malaysia, mohamad sabu not invited"Kalau penganjur nak teruskan juga dengan Mohamad Sabu, PM pula tak mahu datang rasmi," kata salah seorang petugas yang tidak mahu identitinya diumumkan.

Pihak penganjur juga menutup nama Mohamad dan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaludin Abu Bakar yang dijemput sebagai mewakili BN pada backdrop di pentas.

Mohamad yang dihubungi Harakahdaily juga mengesahkan pembatalan itu.

"Semalam penganjur kata saya dijemput berucap tentang isu Palestin selama 10 minit.

"Tiba-tiba hari ini kata tak boleh pula, sedangkan dalam media semua dah sebut saya akan berpidato malam ini.

poster Lifeline4Gaza (LL4G) Malaysia, mohamad sabu not invited"Saya rasa dipermainkan," katanya dengan nada kecewa.

Sementara itu, Bernama melaporkan pada perasmian LL4G, malam semalam, Najib berkata Malaysia akan meminta Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) memastikan keselamatan flotilla kemanusiaan yang bakal berlepas ke Gaza pada minggu depan.
MP PAS juga sertai Freedom Flotilla

Perdana Menteri berkata beliau akan menulis kepada Setiausaha Agung PBB Ban Ki-moon untuk melantik wakil bagi memeriksa dan mengesahkan flotilla kemanusiaan itu yang disertai lebih 600 pertubuhan bukan kerajaan dari 20 negara itu tidak membawa sebarang senjata, dan semata-mata membawa bantuan kemanusiaan.

orange book forum klscah 250111 khalid samadMalaysia juga meminta PBB supaya memastikan keselamatan kapal-kapal flotilla kemanusiaan tersebut semasa ia berada di perairan antarabangsa.

Seramai 10 orang rakyat Malaysia, termasuk dua wakil media akan turut sama dalam pasukan Lifeline4Gaza (LL4G) kali kedua ke Gaza yang dikenali sebagai "International Freedom Flotilla II".

Selain Ketua Misi LL4G, Dr Noorazman Mohd Samsudin, rombongan kali ini akan disertai Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin, Pengerusi AMAN Malaysia Datuk Ahmad Zaki Zahid, anggota parlimen Shah Alam Khalid Abdul Samad (kiri), dan Bendahari Muslim Care Malaysia Zulkefli Wahijan.
Turut sama Setiausaha Agung Pertubuhan Kebajikan Islamiah al Ehsan Ismail Darus, Wartawan Astro Awani Nazri Kahar serta jurukamera Astro Awani, Wan Yusani Amir.

NONENajib berkata permohonan yang kerajaan Malaysia kemukakan kepada PBB adalah berasaskan permohonan yang diterima dari LL4G yang didapati wajar dibantu oleh kerajaan.

"Kita tidak hendak 10 wira kita ini dilakukan sebarang penganiayaan terhadap mereka," katanya.

Terdahulu, dalam ucapan aluannya, Noorazman meminta kerajaan supaya mengemukakan dua cadangan kepada PBB bagi mengelak berulangnya tragedi ke atas "Freedom Flotilla" pada 31 Mei tahun lepas di mana enam buah kapal daripada flotilla itu diserang oleh tentera Israel di perairan antarbangsa.

Ketika tragedi itu, "Freedom Flotilla" anjuran Gerakan Pembebasan Gaza (FGM) dan Yayasan bagi Hak Asasi Manusia Turki sedang membawa bantuan kemanusiaan dan bahan binaan.

Misi tersebut yang dijangka memulakan pelayaran ke Gaza pada 27 atau 28 Jun bertemakan "Pertahankan Kemanusiaan" (Stay Human) dan akan disertai 13 buah kapal antarabangsa -- 10 kapal penumpang dan tiga kapal kargo.

Misi itu untuk menghantar bantuan kemanusiaan, turut akan memberi tekanan kepada Israel supaya menamatkan halangan ekonomi terhadap penduduk Palestin khususnya di Gaza.
NONENoorazman berkata, sebagai persiapan menghadapi sebarang kemungkinan termasuk serangan daripada tentera laut Israel, pihaknya akan memulakan latihan bermula esok, termasuk latihan kecemasan ketika berada di air, berhadapan dengan komando Israel dan tekanan mental.

Beliau berkata mereka akan membawa alat pendidikan, makanan, ubat-ubatan serta barang-barang binaan. MK

Catatan Paling Popular

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...